Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Товарний облік для підприємців: правила, що не можна ігнорувати

, опубліковано 07 квітня 2025 о 09:47

Головне управління ДПС у Київській області повідомляє, що ведення обліку товарних запасів – один із важливих обов’язків фізичних осіб-підприємців. Це питання регулюється нормами Податкового кодексу України та іншими законодавчими актами.

Основні вимоги до обліку товарних запасів

Відповідно до п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» № 265/95-ВР, суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані вести облік товарних запасів та продавати лише ті товари, що відображені в такому обліку.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 ПКУ, платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, що пов’язані з визначенням об’єкта оподаткування, на підставі первинних документів.

Ці вимоги не поширюються на ФОПів на єдиному податку — не платників ПДВ. За умови що вони не реалізують:

·  технічно складні побутові товари на гарантії;

·  лікарські засоби та вироби медичного призначення;

·  ювелірні й побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення (абз. 3 п. 12 ст. 3 Закону про РРО).

Які документи підтверджують походження товарів?

Згідно з наказом Міністерства фінансів України № 496 від 03.09.2021, ФОП повинні вести Форму обліку товарних запасів, а також зберігати первинні документи, які підтверджують облік та походження товарів. До них належать: опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупки, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару (найменування суб’єкта господарювання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі – РНОКПП) або код згідно з ЄДРПОУ суб’єкта господарювання, серія та номер паспорта/номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.

Відповідно до п. 10 розд. II Порядку № 496, зазначені документи зберігаються у місці продажу до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.

Що робити при перевірці?

На вимогу контролюючих органів ФОП повинні надати документи, що підтверджують облік товарних запасів. Якщо оригінали документів відсутні, можна надати їх копії, а оригінали пред’явити до завершення перевірки (п. 11 розд. II Порядку № 496).

Дотримання вимог щодо ведення обліку товарних запасів допоможе уникнути штрафних санкцій та непорозумінь із податковими органами. Радимо завжди мати належним чином оформлені документи та регулярно перевіряти їхню наявність у місці ведення бізнесу.