Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Як ДПС модернізує підходи до трансфертного ціноутворення в межах Національної стратегії доходів

, опубліковано 26 червня 2025 о 08:14

У сучасній глобальній економіці питання захисту національної податкової бази від розмивання та виведення прибутків в офшорні юрисдикції набуває особливої актуальності. У відповідь на ці виклики Україна в межах реалізації Національної стратегії доходів до 2030 року (НСД) впроваджує комплекс сучасних технологічних рішень, що посилюють ефективність податкового контролю — зокрема, у сфері трансфертного ціноутворення.

Одним із ключових кроків стало впровадження підсистеми «Автоматичний обмін податковою інформацією» (АОПІ) у складі ІКС «Міжнародний автоматичний обмін інформацією». Вона забезпечує реалізацію міжнародних зобов’язань України відповідно до Багатосторонньої угоди компетентних органів про обмін звітами у розрізі країн (MCAA CbC), що набула чинності 4 липня 2024 року.

Головне управління ДПС у Київській області наголошує, що підсистема АОПІ дозволяє:

· формувати перелік компаній, зобов’язаних звітувати за стандартом Country-by-Country (CbC);

· передавати ці звіти через глобальну платформу обміну CTS;

· автоматично перевіряти формат, цілісність та відповідність даних вимогам ОЕСР;

· дотримуватися вимог конфіденційності інформації.

Такий обмін дає змогу податковій службі України аналізувати структуру діяльності міжнародних груп компаній (МГК), оцінювати ризики розмивання податкової бази та приймати обґрунтовані управлінські рішення на основі об’єктивних даних.

Наступним технологічним проривом стало впровадження ІКС «Автоматизована система обробки великих масивів даних для аналізу ризиків трансфертного ціноутворення» (Big Data TP). Ця система — сучасна аналітична платформа, що використовує понад 100 алгоритмів для обробки даних із податкової, фінансової, митної та іншої звітності.

Big Data TP дозволяє:

· аналізувати структуру контрольованих операцій;

· оцінювати рентабельність, ліквідність, платоспроможність і ділову активність платників;

· вдосконалювати ризикорієнтовані підходи до контролю за дотриманням принципу «витягнутої руки»;

· знижувати вплив людського чинника при прийнятті рішень;

· підвищувати податкову сумлінність (compliance).

Надалі функціонал системи буде доповнений модулем аналізу глобальних ризиків міжнародних операцій (GRIO), що посилить спроможність ДПС ефективно управляти транснаціональними податковими ризиками.

Системна модернізація трансфертного контролю — це крок до посилення довіри, податкової культури та стабільного розвитку держави.